Projekt jasełek z okazji świąt Bożego Narodzenia połączonych z obdarowywaniem prezentami najbardziej potrzebujące dzieci ze szkoły podstawowej i z oddziału szpitala dziecięcego.
Rodzaj projektu: Projekt działania lokalnego, międzyprzedmiotowy (informatyka, sztuka) oraz międzyszkolny (Zespół Szkół nr 2, Gimnazjum nr 38)
Cele projektu:
- Kształtowanie umiejętności planowania działań prowadzonych w środowisku społecznym,
- Rozwijanie współdziałania i odpowiedzialności za własną pracę i pracę całej grupy,
- Rozwijanie samodzielności i kreatywności,
- Przedstawienie własnych dokonań (poprawne i swobodne prezentowanie przydzielonej roli),
- Integrowanie środowiska szkolnego,
- Rozwijanie współpracy z rodzicami oraz inną szkołą.
Formy realizacji: inscenizacja "Jasełek" połączona z obdarowywaniem świątecznymi paczkami najuboższych dzieci z SP – 59 oraz Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Bydgoszczy.
Dodatkowo prezentacja "Jasełek" w Domu Dziennego Pobytu "Senior".
Podział i przydział zadań dla poszczególnych grup:
- nauczyciele bibliotekarze –jako koordynatorzy projektu,
- uczniowie klas piątych SP – 59 – jako aktorzy występujący w świątecznym przedstawieniu,
- uczniowie XII LO jako pomocnicy do sprawnego przeprowadzenia całego projektu,
- nauczyciel informatyki - opracowanie zaproszeń na przedstawienie, podziękowań dla uczestników imprezy, podziękowań dla ofiarodawców,
- nauczyciele bibliotekarze – omówienie terminów imprez,
- nauczyciele bibliotekarze – poszukiwanie osób oraz instytucji chcących wspomóc projekt biblioteki,
- łącznicy klasowi, aktyw biblioteczny – informatorzy akcji oraz odpowiedzialni za zbiórkę zabawek,
- rodzice – pomoc w wykonywaniu strojów do przedstawienia,
- Gimnazjum nr 38 – odpowiedzialne za zbiórkę zabawek.
`Czas realizacji projektu: 5 tygodni
Sposób oceniania:
- terminowość wykonania poszczególnych etapów pracy, regularne uczestnictwo w próbach przedstawienia – punkty dodatnie na poczet oceny z zachowania,
- staranność i estetyka wykonania zaproszeń, podziękowań – ocena z przedmiotu informatyka,
- aktywny i regularny udział w muzycznych próbach – ocena z przedmiotu sztuka.
Harmonogram pracy:
- Organizacja pracy z dziećmi przygotowującymi inscenizację:
- Spotkania na próbach tekstu oraz muzycznych co najmniej dwa razy w tygodniu,
- Określenie zasad współpracy z nauczycielem informatykiem (zdanie materiałów - 1 tydzień przed imprezą) oraz nauczycielem sztuki (terminarz prób muzycznych),
- Określenie zasad współpracy z aktywem oraz łącznikami klasowymi:
- Informowanie o całej akcji,
- Pełnienie funkcji kontrolerów projektu.
- Terminy i czas prezentacji projektu:
- Wojewódzki Szpital Dziecięcy w Bydgoszczy: 19.12.2002, godz. 10.00
- Zespół Szkół nr 2: 20.12.2002, godz. 10.00
- Dom Dziennego Pobytu "Senior" 10.01.2003, godz. 10.00
Ewaluacja projektu:
- Co się udało?
- zmobilizować uczniów do systematycznej pracy oraz do odpowiedzialności za powierzone zadanie,
- twórczo zaktywizować do pracy na lekcjach informatyki,
- zbiórka zabawek przerosła wszelkie oczekiwania. Cztery ogromne worki z niespodziankami dla maluchów,
- przygotować paczki świąteczne dla dzieci z SP oraz szpitala
- Jakie zmiany należy wprowadzić?
- wcześniej rozpocząć realizację projektu,
- lepiej skoordynować pracę wszystkich uczestników projektu.
Literatura:
- scenariusz "Jasełek" zaczerpnięto z "Biblioteki w Szkole" 2002 nr 11 s. 5-6
- Mikina A., Zając B.: Jak wdrażać metodę projektów? Poradnik dla nauczycieli i uczniów gimnazjum, liceum i szkoły zawodowej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls 2001
- Potocka B., Nowak L.: Projekty edukacyjne. Poradnik dla nauczycieli. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2002
Opracowanie projektu i koordynacja całości projektu: mgr Katarzyna Orcholska i mgr Iwona Fryszkowska, nauczyciele bibliotekarze XII LO w Bydgoszczy.
|